Lekcja Enter
W maju grupa nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego w Kozienicach przystąpiła do projektu szkoleniowego pod nazwą „Lekcja: Enter”. Jest on realizowany przez trzy organizacje: Fundację Orange, Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytut Spraw Publicznych. Szkolenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Celem działań projektowych jest przekonanie nauczycieli do zmiany sposobu dotychczasowego prowadzenia lekcji poprzez pokazanie korzyści z wykorzystania nowoczesnych narzędzi cyfrowych, TIK i aktywizujących metod nauczania. Grupy wyspecjalizowanych trenerów, podczas zajęć w tematycznych modułach, przekazują pedagogom wiedzę, jak zmienić sposób prowadzenia swoich lekcji, by bardziej angażowały uczniów, rozwijały w nich umiejętność krytycznego i twórczego myślenia oraz uczyły pracy w zespole. Przekazywane umiejętności maja przyczynić się do takiego sposobu pracy na lekcjach, które stawiają ucznia na pierwszym miejscu, pozwalając mu na zdobywanie wiedzy drogą własnych doświadczeń i poszukiwań, z pomocą ogólnodostępnych narzędzi cyfrowych, programów i aplikacji. Podczas kilkugodzinnych modułów zajęć nauczyciele z I LO w Kozienicach poznawali różnorodne narzędzia teleinformacyjne przydatne w prowadzeniu lekcji – zapoznali się z narzędziami do zawieszania informacji, np. PADLETEM, innymi aplikacjami – SWITSCRIBO, JAMBORDEM, MENTIMEREM, WEEBQUESTEM, które pozwalają na wprowadzenie aktywizujących metod nauczania, a przede wszystkim bazują na traktowaniu ucznia jako podmiotu aktywnego. W tym wypadku uczeń samodzielnie może i musi wykonywać zadania. Podczas szkolenia przypomniano metody aktywizujące w nauczaniu – metodę kształcenia wyprzedzającego, klasy odwróconej czy działanie metodą weequestu. Projekt obejmuje także zajęcia dotyczące prawa autorskiego. Nauczyciele mieli również możliwość przećwiczenia innych aplikacji i programów przydatnych w codziennej pracy w szkole – LEARNINGAPPS, WORDWALL, czy szczegółowe zapoznanie się z możliwości korzystania z zasobów epodręczników. Szkolenie daje możliwość dokładnego zagłębienia się w możliwości znanych już zasobów i platform internetowych, ale także poznania nowych platform i stron do wykorzystania w prowadzeniu atrakcyjnych zajęć, nie tylko w nauczaniu zdalnym, ale hybrydowym czy szkolnym. Cykl spotkań zakończy się w czerwcu, a nauczyciele biorący udział w projekcie przeprowadzą lekcje, wykorzystujące nowe umiejętności i otrzymają certyfikaty wieńczące szkolenie.