Tematy na ustny egzamin maturalny z języka polskiego w roku szkolnym 2012/2013
LITERATURA
- „Uczymy się na cudzych błędach”. Na podstawie wybranych utworów wykaż dydaktyczną funkcję „czarnych charakterów” w literaturze.
- „ Żaden ojciec podobno bardziej nie miłował dziecięcia swego”. Przedstaw motyw miłości ojcowskiej w wybranych utworach literackich.
- Młodzi gniewni. Omów przejawy i przyczyny młodzieńczego buntu w wybranych utworach literackich.
- Kobieta zbuntowana. Odwołując się do wybranych utworów literackich, przedstaw jej wizerunek i oceń zasadność buntu.
- Personifikacje zła w literaturze. Porównaj sposoby ich ukazania i funkcje, jakie pełnią w wybranych utworach.
- Kara jako konsekwencja zbrodni. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane utwory literackie.
- Polemiki , spory, prowokacje – starcia pokoleń literackich. Omów na wybranych przykładach z literatury.
- Odwołując się do wybranych utworów literackich, zaprezentuj funkcjonowanie motywu honoru.
- Dokonując analizy wybranych dzieł literackich, omów wpływ wychowania na kształtowanie osobowości i postaw bohaterów.
- Człowiek – marionetka w rękach Boga. Omów problem, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
- Na wybranych przykładach literackich ukaż różne sposoby przedstawienia wsi.
- Wizerunek władcy i władzy w literaturze różnych epok. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.
- Człowiek wobec przeznaczenia. Na podstawie wybranych utworów literackich zaprezentuj postawy ludzi próbujących kierować swoim losem lub biernie poddających się biegowi zdarzeń.
- Heroizacja i deheroizacja. Omów problem na wybranych przykładach literackich.
- Stereotypy kobiecości w literaturze. Rozważ problem na wybranych przykładach.
- Kim jest poeta? Rozważ różne koncepcje na przykładzie literatury wybranych epok.
- Różne kreacje narratora i ukształtowania narracji w epice. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory.
- Odwołując się do wybranych utworów, przedstaw rolę i znaczenie snu.
- Różne sposoby funkcjonowania tradycji homeryckiej w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
- Różne sposoby funkcjonowania tradycji horacjańskiej w literaturze polskiej. Przedstaw na wybranych przykładach.
- „Nad wodą wielką i czystą”. Omów funkcje motywu wody w utworach literackich.
- Różne funkcje tańca. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane przykłady literackie.
- „Przeszłość to dziś, tylko cokolwiek dalej”. Na podstawie utworów literackich wykaż podobieństwo problemów i dążeń ludzi żyjących w różnych czasach.
- „A jeśli komu droga otwarta do nieba, tym co służą ojczyźnie”. W oparciu o wybrane utwory literackie przedstaw oblicza patriotyzmu w czasie wojny i w czasie pokoju.
- „Ucząc bawić, bawiąc uczyć”. W oparciu o wybrany materiał literacki omów dydaktyczny charakter utworów komicznych i satyrycznych.
- „Człowiek może być kimś więcej niż jest”. Na podstawie wybranych utworów literackich omów wizerunek bohatera przezwyciężającego własne słabości.
- Dwór ziemiański – jego wygląd i znaczenie. Omów na podstawie wybranych utworów literackich.
- Dwie epoki – dwie drogi do odzyskania wolności. Na podstawie wybranych utworów literackich porównaj walkę o wolna ojczyznę romantyków i pozytywistów.
- Fenomen R.R. Tolkiena i A. Sapkowskiego w kontekście współczesnej literatury popularnej. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
- Motywy baśniowe w literaturze romantycznej i powieściach fantasy. Omów na podstawie wybranych utworów.
- Koncepcje tragizmu w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
- Obrazy miłości w literaturze romantycznej i Biblii. Porównaj, odwołując się do wybranych tekstów.
ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI
- „ Memento mori” w średniowieczu i baroku. Porównaj funkcjonowanie motywu, odwołując się do wybranych dzieł literackich i malarskich.
- Naturalizm w literaturze i malarstwie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Literatura i sztuka wobec ludzkiego cierpienia. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane dzieła.
- Topos maski. Rozważ problem w oparciu o wybrane dzieła literackie i filmowe.
- Synestezja w literaturze i sztuce. Zaprezentuj zjawisko, wykorzystując wybrane przykłady.
- Dramaty W. Szekspira jako źródło inspiracji dla literatury i filmu. Omów na wybranych przykładach.
- Literatura i film. Zaprezentuj najciekawsze i najmniej udane filmowe adaptacje literatury.
- Omów funkcjonowanie motywu starości w wybranych utworach literackich i malarskich różnych epok.
- Motyw wiosny i sposoby jego ujmowania w literaturze i malarstwie. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych dzieł.
- Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Przedstaw funkcjonowanie i znaczenie motywu ogrodu w literaturze i sztuce.
- Związki literatury z malarstwem i filmem. Omów na wybranych przykładach.
- Troska o losy ojczyzny jako temat literatury i publicystyki. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Moda odzwierciedleniem ducha epoki. Analizując wybrane teksty kultury, porównaj sposoby kreowania wzorów mody.
- Problemy młodzieży w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
- Niebo i piekło. Jak autorzy różnych tekstów kultury wyobrażali sobie zaświaty? Omów na wybranych przykładach.
- Madonny w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Warszawa jako temat literatury i sztuki. Przedstaw i porównaj różne ujęcia tego motywu.
- Obraz cudzoziemca w polskiej literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Motyw przemiany w wybranych tekstach kultury. Omów zjawisko na wybranych przykładach.
- Demony, wampiry i upiory. Przedstaw ich funkcje w wybranych dziełach literackich i filmowych.
- Wielcy wodzowie i sposoby ich kreowania w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
- Danse macabre i ars moriendi. Omów funkcjonowanie tych motywów w literaturze i malarstwie średniowiecza.
- Polak w lustrze literatury i sztuki. Porównaj różnorodne wizerunki na przykładach wybranych tekstów i obrazów.
- Postaci historyczne i sposoby ich prezentacji w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
- Stanisław Wyspiański – dramaturg, poeta, malarz, scenograf. Przedstaw renesansową osobowość młodopolskiego artysty.
JĘZYK
- Analizując wybrane przykłady, omów istotę błędów językowych.
- Ewolucja języka. Analizując zebrany materiał językowy, przedstaw przyczyny zmian współczesnej polszczyzny.
- Poprawność językowa – błędy źródłem komizmu. Omów zagadnienie w oparciu o zebrany materiał językowy.
- Polszczyzna potoczna w literaturze XX w. – awans czy degradacja języka literackiego. Rozważ problem na wybranych przykładach.
- Sztuka przemawiania. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych tekstów literackich okresu renesansu, baroku i oświecenia.
- Kultura języka w internecie. Scharakteryzuj język użytkowników internetu w oparciu o zgromadzony materiał.
- Język familiarny. Rozważ na wybranych przykładach jego funkcje i zastosowanie.
- Stylizacja językowa w dziełach literackich. Omów jej rodzaje, cechy i funkcje.
- Omów pochodzenie nazw miejscowych twojego regionu.
- Indywidualizacja języka bohaterów literackich. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane utwory.