Biolodzy I LO na ścieżkach Puszczy Kozienickiej
W dniu 8 czerwca uczniowie realizujący biologię w zakresie rozszerzonym wraz z nauczycielkami Bożeną Stępień i Anną Przerwą-Bieniek uczestniczyli w zajęciach terenowych w obrębie ścieżki dydaktycznej przyrodniczo-krajobrazowej „Krępiec” (Molendy – Garbatka Letnisko).
Naszym przewodnikiem była pani Aleksandra Kołacz, która jako pracownik Kozienickiego Parku Krajobrazowego doskonale zna teren oraz historię i walory przyrodnicze naszego Parku. Rezerwat przyrody „Krępiec”, który mogliśmy podziwiać, jest jedną z form obszarowej ochrony przyrody. Został utworzony w celu zachowania w stanie naturalnym urozmaiconego krajobrazowo fragmentu Puszczy Kozienickiej z dużą ilością starych drzewostanów o bogatym składzie gatunkowym: dęby, klony, lipy, sosny, buki, akacje. Ukształtowanie terenu, w którym względna różnica wysokości dochodzi do kilkunastu metrów, jest przyczyną dużej różnorodności biologicznej gatunkowej, co dodatkowo jest potęgowane meandrującymi wzdłuż ścieżki strumieniami Brzeźniczki i Krępca, w których płynie bardzo czysta woda (przeprowadziliśmy analizę chemiczną). Obserwowaliśmy stanowiska roślin objętych ścisłą ochroną gatunkową, m.in. bluszczu pospolitego i paprotki zwyczajnej. Poszukiwaliśmy śladów działalności kręgowców: piór, wypluwek, dziupli, nor, miejsc żerowania. Ponadto można było zauważyć, stosowanie w rezerwacie czynnych metod ochrony gatunkowej zwierząt polegających na umieszczaniu na drzewach specjalnych budek lęgowych dla ptaków dziuplowych i nietoperzy. O naturalnym charakterze ekosystemów leśnych, głównie grądów, świadczy również występowanie licznych wykrotów drzew i rozkładającego się martwego drewna, którego nikt nie usuwa, ponieważ jest miejscem życia wielu cennych gatunków zwierząt. Nasz rajd zakończyliśmy odpoczynkiem przy ognisku na „Polance”, w pobliżu zbiornika zaporowego. Mamy nadzieję, że ten rajd będzie początkiem dobrej tradycji dla przyrodników naszej szkoły i regularne wycieczki do rezerwatów Puszczy Kozienickiej pozwolą na doskonalenie obserwacji przyrodniczych w terenie.